Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Ny og unik prosjektorganisering medfører verdioptimalisering Illustrasjon: Nye Veier

Emner
Veg


Tekst
Lars Holm

Publisert
08.August.2019

Ny og unik prosjektorganisering medfører verdioptimalisering

E6 sør for Trondheim skal utbygges til firefelts motorveg optimalisert for 110 km/t. Prosjektet skal gjennomføres som en Integrert Prosjektleveranse (IPL), der aktørene samarbeider tett i alle deler av prosjektet. Målet er å utnytte kompetanse og organiseringseffektivitet på nye måter.

I Trøndelag strekker E6 seg fra Oppdal i sør til Namsskogan i nord. Nå bygges E6 ut i hele fylket, og Nye Veier AS har fått ansvaret for 106 kilometer med firefelts motorveg fra Ulsberg i sør til Åsen i nord.

— Utbyggingen av Nye Veiers strekninger blir i form av flere store prosjekter, som skal utbygges delvis på samme tid, men med forskjellig oppstart og avslutning for de ulike prosjektene, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier AS.

— På strekningen Ranheim – Stjørdal har vi allerede valgt hovedentreprenør, det spanske entreprenørselskapet Acciona Construction, som nå jakter lokale entreprenører de kan samarbeide med. Dette prosjektet dekker i realiteten Trondheims veg til Trondheim Lufthavn, og skal bli en firefelts motorveg med fartsgrense på 110 km/t.

Foto: Nye Veier

Kvål er ei lita bygd ved Melhus utenfor Trondheim. Der strekker E6 seg gjennom bygdesentrumet i en 50-kilometerssone med lysregulert fotgjengerovergang og uoversiktlige av- og påkjørsler. Når en kommer sørfra her er det i perioder kødannelse, og et sterkt lyd- og luftforurenset sentrum. Så strekker vegen seg og går over i en 90-sone i to felt frem til Melhus. Den syv kilometer lange vegstrekningen har en prosjektkostnad på cirka 1,1 milliard kroner, og forventes ferdigstilt i midten av 2021.

– Planen er å legge om til firefelts motorveg, og legge vegen utenfor Kvål sentrum. Dette vil medføre en høyere livskvalitet og trafikksikkerhet for innbyggerne i Kvål samt en vesentlig bedring av kapasiteten av E6 forbi Kvål sentrum, sier Vatnan.

Tillitsbasert fellesskap

Prosjektet skal gjennomføres som en Integrert Prosjektleveranse, der byggherre, entreprenør og rådgiver skaper et tillitsbasert fellesskap som samarbeider om prosjektet i alle faser.

— Dette er en helt ny og unik samarbeidsform i norsk vegbygging, sier Vatnan. — Partene skal jobbe med åpne kalkyler og felles risiko. Ikke minst opererer vi med felles insentiver som skal sørge for god verdioptimalisering av prosjektet. Slik får vi en helhetlig optimalisering med raskere og mer kostnadseffektiv utbygging, som er helt i tråd med Nye Veiers mandat.

Samlokalisering for kompetanseutnyttelse

Vegen er ferdig regulert, og byggestart forventes igangsatt høsten 2019. Prosjektkontor er etablert i Melhus sentrum.

Illustrasjon: Nye Veier

— Vi ønsker å involvere aktørene tidligere enn vanlig for å dra nytte av den unike kompetansen aktørene besitter og dermed få bedre lønnsomhet for samfunnet. Vi ønsker også å utnytte de komplementære fordelene av de forskjellige kompetansene aktørene har. Dette sørger vi blant annet for gjennom denne samlokaliseringen, sier Vatnan.

Konkurranse om jobben

Prekvalifiseringskonkurransen for strekningen ble utlyst i juni 2018, og tre tilbydere kvalifiserte for å delta i konkurransen om IPL-entreprisen.

— Etter denne konkurransen ble Cowi valgt som rådgivende, og Peab som hovedentreprenør.

De scoret best på samtlige av våre evalueringskriterier slik som pris, risiko og organisasjon, og valget falt derfor på dem. Vi gleder oss til å se resultatene av denne nye gjennomføringsstrategien, avslutter Vatnan.

Les Også

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

Les Også

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.

På Forsiden Nå

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

På Forsiden Nå

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

På Forsiden Nå

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

På Forsiden Nå

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.