Illustrasjonsbilde. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Publisert: 07.03.2022 

Nye driftskontrakter i Nord Troms

Fylkeskommunen lyser ut syv vinterdriftskontrakter og to helårskontrakter til en verdi av 210 millioner kroner på fylkesveiene i Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa og Kvænangen kommune.

Konkurransegrunnlaget for kontraktene som blir lyst ut, skal erstatte dagens drift- og vedlikeholdskontrakt som utløper i 2022. Kontraktene gjelder for perioden 01.09.2022– 31.08.2027. Kontraktene omfatter drift og vedlikeholdsoppgaver knyttet til fylkesveger og gang – og sykkelveger med tilhørende sideanlegg og sideområder. Fylkeskommunen er i tillegg i dialog med kommunene for å se på muligheter for samarbeid innen drift av veinettet av tilstøtende veistrekninger.

Lokale tilbydere

Fylkeskommunen ønsker å legge til rette for mindre lokale entreprenører i utlysningen, sier fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen.

Kart over kontraktsområdene. Illustrasjon: Troms og Finnmark fylkeskommune

– Vi har delt opp store kontrakter i flere små – slik at flere tilbydere kan delta i konkurransen om oppdragene. Vi håper og tror lokale og regionale aktører nå ser at de kan vinne konkurransen mot større aktører. Vi har også gjort kontraktene helårlige, slik at entreprenører og deres ansatte kan forholde seg til faste strekninger hele året. Dette vil gi mer fleksibilitet og forutsigbarhet for entreprenørene – slik at de tilby sine ansatte hele faste stillinger, som jo er ønskelig for oss. Det vil også gi oss som byggherre kontinuitet i vedlikeholdet av fylkesveiene, forklarer fylkesråden.

Kontraktenes risikobilde er endret

Tidligere utgaver av denne type kontrakter overlot en stor del av risikoen til entreprenørene, fortsetter Masternes Hanssen.

– Tidligere tok ikke kontraktene hensyn til vær og vind. Store variasjoner i vær kunne medføre mer arbeid enn entreprenørene hadde regnet med, som igjen kunne medføre økonomiske tap. Kontraktene ble derfor uforutsigbare og ga entreprenørene utfordringer når de skulle levere tilbud. I de nye fylkeskommunale kontraktene er denne risikoen i større grad flyttet over til oss som byggherre, ved at en stor del av oppgavene skal utføres basert på timepriser bestilt av fylkeskommunen, sier hun.

Mer forutsigbarhet

Med den nye kontraktsformen vil entreprenørene få betalt for alt arbeid som faktisk blir utført, sier fylkesråden.

– Dette vil gi mer forutsigbare kontrakter for entreprenørene og en bedre kontroll for fylkeskommunen med hva som blir utført. Vi håper interesserte tilbydere har fanget opp også dette momentet når de vurderer å gi pris.

Strenge miljøkrav

Vedlikehold av vei fører til relativt store klimagassutslipp. Fylkeskommunen setter derfor strenge krav til entreprenørene for å redusere utslippene, sier Masternes Hanssen.

– Vi har satt krav til entreprenørene om lavutslipp fra maskiner og kjøretøy som skal bidra i asfalteringen. Såkalt Euro 6 krav, presiser hun.

Fylkesrådene trekker også frem bruk av lærlinger i kravene fra fylkeskommunen.

– Syv prosent av arbeidstimene på de ulike kontraktene skal utføres av lærlinger. Enten innleide eller entreprenørenes egne. Dette håper vi blir et løft for unge talenter – men ikke minst for lokalt næringsliv som trenger kvalifisert arbeidskraft, konkluderer fylkesråden.

Fakta:

DK 5403 Kåfjord: 23 km fylkesveg

DK 5404 Uløy: 14 km fylkesveg

DK 5405 Langslett-Skjervøy: 43 km fylkesveg

DK 5406 Arnøy: 54 km fylkesveg

DK 5407 Laukøy: 10 km fylkesveg

DK 5408 Storslett: 73 km fylkesveg

DK 5409 Oksfjord: 11 km fylkesveg

DK 5410 Kvænangen: 59 km fylkesveg

DK 5411 Jøkelfjord: 13 km fylkesveg

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur