Rv. 13 ferjekaier Hjelmeland og Nesvik

Email
Kopier link
Del med

Prosjektbeskrivelse

Sambandet Hjelmeland- Nesvik- Skipavik er en del av riksveisambandet. Sambandet er utpekt som første i Norge med hydrogen-elektrisk drivstoff. Grunnen til at dette sambandet ble valgt ut:

Det ligger i et skjermet farvann i fjordene innenfor Stavanger.
Kort nok til fullelektrisk drift, slik at ny teknologi kan utprøves med sikkerhet om at trafikantene får samme tilbud som med konvensjonell teknologi. Passer tidsmessig ift når det skal tegnes ny kontrakt. Riksvegferjesamband.
Samband med mer enn en ferje.

Det skal bygges ny ferjepir på Nesvik og Hjelmeland med nødvendig infrastruktur på kaiområdet på land. Det skal legges til rette for el-lading på de nye ferjepiren. For å ha tilfredsstillende sikkerhet skal det legges opp til dobbel ferjekai. Dersom et kaianlegg blir skadet, vil avstanden til alternativt anløpssted (Arsvågen om E39) være utenfor rekkevidde for en ladbar ferge.

Entreprisen omfatter nye ferjekaier og nytt kaiområdet på Nesvik og Hjelmeland.

Byggherre
Statens Vegvesen
Hovedentreprenør
HAK Entreprenør
Rådgivende Ingeniør
COWI
Kategori
Kostnadsramme
179 MNOK
Startdato
September 2019
Sluttdato
Oktober 2021

Prosjekter fra Statens Vegvesen