Foto: Pixabay
Publisert: 12.05.2023 

Regjeringen foreslår dårligere jernbane neste år

I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett inneholder en økning i finansiering av vedlikehold til jernbane som er mindre enn prisstigningen i anleggsbransjen. Det betyr at vedlikeholdsprosjekter vil bli utsatt og at vedlikeholdsetterslepet i jernbanen vil vokse mer enn forventet i 2023.

– I tider med smale budsjetter er vi nødt til å i det minste ta vare på det vi har. Det er dårlig forvaltning og dårlig økonomi at vedlikeholdsetterslepet i jernbanen fortsetter å vokse, sier Tone Orsten Kristiansen, leder av Jernbanealliansen.

Styreleder Tonje Kristiansen i Jernbanealliansen, mener det nå må til en kraftsatsing på vedlikehold av jernbanen. Foto: FIVH

– Regjeringen vil bruke 13 prosent ekstra i RNB (1237 millioner) til drift og vedlikehold av riksveger, men kun 2 prosent ekstra (167 millioner) til drift og vedlikehold av jernbane. Det fører til at vedlikeholdsetterslepet på vei holdes i sjakk, mens det øker på jernbanen. Regjeringen burde ha samme ambisjon på jernbanen.

– Forsinkelser og innstillinger skaper frustrasjon blant togpassasjerer og unødvendig stor risiko for de som velger klimavennlig togtransport av gods. Det er skuffende at regjeringen ikke vil bedre situasjonen med å redusere vedlikeholdsetterslepet, sier Kristiansen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur