Riksvei 41 er en del av transportkorridoren mellom Sørlandet og Telemark, og veien er viktig for turisme og næringsliv i regionen. Riksveien har flere steder vært svingete og smal, noe som reduserer fremkommeligheten til trafikantene.
Veiarbeid til både glede og irritasjon
Siden 2020 har Statens vegvesen utbedret riksvei 41 i Agder og Telemark for til sammen 1,3 milliarder kroner. Dette er kostnader til både planlegging og bygging.
Siste utbedringen er de to milene mellom Svenes og Sigridnes, og slikt må feires.
Ordfører i Åmli kommune, Hans Fredrik Tangen, fikk i dag æren av å klippe snoren.
– Riksvei 41 er viktig for oss i Åmli. Det er sikkert mange som har irritert seg over alt veiarbeidet, men mange av oss har også gledet oss over alt arbeidet. Resultatet har blitt veldig bra. Det er imponerende hva entreprenørene har fått til, og jeg vil også få skryte av Statens vegvesen, sa ordføreren før ha klippet snoren.
Han benyttet anledningen til å skryte av det gode samarbeidet kommunene imellom.
– Vi folkevalgte liker å tro av vi gjør en forskjell. Men når det kommer til denne riksveien har vi kanskje fått til noe. Alle kommunene langs riksvei 41 har samarbeidet godt, og her har vi snakket med én stemme, sa Tangen.
God som ny
Flere steder langs den 175 kilometer lange riksveien fremstår nå som ny. Utgangspunktet har vært å ta vare på mest mulig av eksisterende vei, til beste for økonomi, klima og miljø.
– Utgangspunktet har vært å bygge nøkternt, men godt nok. Veien har blitt bredere slik at vi får gul midtstripe. Vi har i hovedsak fulgt eksisterende trasé, men enkelte steder har det vært behov for å legge om veien for å slippe krappe og farlige svinger. I tillegg har vi gjort mye med sideterrenget slik at det blir mer oversiktlig og tryggere for trafikantene, forteller Sigurd Wiberg, seksjonssjef for Plan og utbygging sør i Statens vegvesen.
Riksvei 41 bygges ut trinnvis. De siste årene har flere strekninger på riksvei 41 blitt utbedret, og det jobbes etter tilsvarende prinsipper som for utbedringen av riksvei 9 i Setesdal.
– Resultatet er noe helt annet for trafikantene etter at vi har gjort disse utbedringene. Selv om vi har beholdt den gamle veien, fremstår riksvei 41 som ny der vi har gjort utbedringer, sier Wiberg.
Godt samarbeid er nøkkelen til suksess
En av suksesskriteriene har vært et godt samarbeid med kommunene og fylkeskommunene.
– Hele regionen, med ordførerne i spissen, har jobbet målrettet sammen med oss i flere år for å få en bedre riksvei fra Kristiansand i sør til Brunkeberg i nord. Nå ser vi resultatet av arbeidet i bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet, forklarer seksjonssjefen.
Wiberg mener tett og godt samarbeid i planfase og byggefase med kommune og naboer har vært avgjørende. Det samme er kontrakter som er tilpasset det lokale entreprenørmarkedet.
– Når vi planlegger prosjektene langs riksvei 41, planlegger vi for lengre strekk. Vi har sett enkeltprosjekter i sammenheng med resten av riksveien.
Dagens markering feirer utbedringene som er gjort, men Wiberg har en ønskeliste over kommende prosjekter.
– Det er fortsatt behov for å utbedre flere strekninger langs riksvei 41. Målet er gul midtstripe langs hele riksvei 41.
Ta vare på det vi har
Selv om statsråden ikke hadde anledning til å delta på markeringen i Åmli, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fått med seg arbeidet som har pågått.
– Vi markerer utbedringen av en vei som er god som ny. Det er dette vi skal ha mer av. Langs riksvei 41 har vi tatt vare på det vi har, utbedret der vi kan og bygget nytt der vi må, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Selv om flere kilometer av riksveien er utbedret, står det flere kilometer igjen.
– Riksvei 41 er en prioritert utbedringsstrekning i Nasjonal transportplan (NTP), og har vært omtalt i transportplanene siden 2018. I nåværende NTP (2025–2036) legger vi opp til å videreføre utbedring av riksvei 41. Den vil gi tilfredsstillende vegstandard over en lengre strekning, øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten, sier samferdselsministeren.
Oversikt over strekninger som har fått gul midtstripe langs rv. 41 i perioden 2020-2025:
| Søre-Herefoss–Hynnekleiv | ||
|
3,3 km | Åpnet 2024 |
|
1,1 km | Åpnet 2025 |
|
1,9 km | Pågår, åpnes 2026 |
|
3,4 km | Bygges 2026-2027 |
|
1,6 km | Åpnet 2022 |
|
1,8 km | Åpnet 2022/2023 |
| Hynnekleiv–Svenes | 1,2 km | Åpnet 2024 |
| Svenes–Dølemo (inkludert Mo, Myre og Krok bu) | 12 km | Åpnet 2023/2024 |
| Dølemo–Åmli (Dølemo sentrum og Eppelandsbakkene gjennstår, ca 2 km) | 10 km | Åpner nå |
| Åmli–fylkesgrense Agder/Telemark | ||
|
2,1 km | Pågår |
|
2,2 km | Åpnet 2025 |
| Fylkesgrense Agder/Telemark–Treungen | ||
|
3,0 km | Åpnet 2024 |
|
0,6 km | Åpnet 2024 |
|
1,9 km | Starter nå |
|
1,2 km | Åpnet 2025 |
|
0,7 km | Åpnet 2025 |
|
0,7 km | Åpnet 2025 |
| Treungen–Vrådal | ||
|
5,5 km | Åpnet 2023 |
|
5,3 km | Åpnet 2022 |
|
7,5 km | Åpnet 2024 |
| Kviteseid kryss + sykkelvei – Kvitsund–Kviteseid | Åpnet 2025 |
SE BLADARKIV
