Foto: Anders Martinsen for Bykle kommune
Inge Fosselie
Publisert: 26.05.2025 

Rydder opp i Hovden sentrum

Sommeren 2026 blir det slutt på den uheldige blandingen av gjennomgangstrafikk på riksvei 9, lokaltrafikk og ikke minst gående og syklende i Hovden sentrum, øverst i Setesdal. Ny vei skal løse problemet. Hovden har hoteller, vintersportsanlegg og tusenvis av hytter.

Den nye veien blir bare rundt 350 meter lang, men det er tilstrekkelig til å gjøre sentrumsområdet mer trafikksikkert og samtidig få bedre fremkommelighet for gjennomgangstrafikken.

– Nå kan kommunen kan utvikle sentrum slik de ønsker, noe Bykle kommune har ønsket å gjøre i flere år, sier Sigurd Wiberg, prosjektleder i Statens vegvesen.

Dialog

– Det er svært krevende å forene alle interesser i Hovden sentrum, med biler og tungtransport og svært mange turister i høysesongene, forteller Hans Blattmann, ordfører i Bykle kommune.

– Vi har vært i dialog med Vegvesenet i lengre tid for å få et sentrum på Hovden som er mer trafikksikkert for myke trafikanter, særlig en god og trygg skolevei, understreker han.

En trafikksikkerhetsrevisjon Statens vegvesen gjennomførte av Hovden sentrum for et par år siden viste med all mulig tydelighet at det ikke ville være mulig å utvikle sentrum slik kommunen ønsket.

– Vi klarte heller ikke å få til en gjennomgående gang- og sykkelvei parallelt med riksvei 9 på grunn av private eiendommer og næring, sier Sigurd Wiberg. Både ordfører og prosjektleder understreker at dialogen mellom kommunen og Vegvesenet har vært god.

Spleiselag

– Vi sparket ballen litt videre og så at det kunne være muligheter til å løse saken, vi kunne klare å frigjøre midler hvis Bykle kommune var villig til å bli med på et spleiselag, forteller Wiberg.

Og det ville Bykle kommune.

– Vi børstet støv av de gamle planene om å legge veien utenom Hovden sentrum, vi har en reguleringsplan fra 2016 som legger opp til det, forklarer Hans Blattmann.

Arbeidet med den nye veien starter våren 2025, og veien skal være klar til å ta imot sommertrafikken i 2026. Prislappen blir på 60 millioner kroner, Bykle kommune betaler 12 millioner mens Statens vegvesen tar resten.

– Det som var utløsende, var at 75 prosent av tungtrafikken gjennom Hovden sentrum er tungtrafikk som skal videre mot Haukeli og E 134. Kunne vi få den trafikken ut av sentrum, ville situasjonen bli helt annerledes, sier Blattmann.

Nå blir det altså spleiselag mellom Bykle kommune og Statens vegvesen.

– Dette blir veldig ryddig og veldig bra, konstaterer ordføreren fornøyd.

Grei vei – nytt sentrum

Nye riksvei 9 utenom Hovden sentrum er et forholdsvis oversiktlig anlegg å bygge, mener prosjektleder Sigurd Wiberg.

– Det som kan bli litt utfordrende er dårlige grunnforhold med en svært dyp myr og en del siltleire. Og så ligger det ei gravrøys innenfor et regulert område, så vi må søke Kulturhistorisk Museum om å få grave den ut, forklarer han.

– Selve veien blir 7,5 meter bred med sideterreng. Vi kommer til å bruke en del masser og legge veien slik at vi får til skjerming mot boligområdet like ved.

– Når vi får gjennomgangstrafikken ut av sentrum, blir situasjonen helt annerledes. Da kan vi styre hvordan vi vil gjøre det i sentrum selv, da blir det vår vei, og vi kan sette fartsgrensene som det passer oss, sier ordfører Blattmann.

Bykle kommune har ambisjoner om å skape et attraktivt sentrum med større «stoppeffekt» med tanke på handel. Det skal utvikles gode møteplasser og bedre muligheter for lek og arrangementer sommer og vinter. Grupper av folk har jobbet med innspill til dette, og lærere, skoleungdom, foreldre og besteforeldre har blitt involvert for å foreslå tryggere og bedre skoleveier.

–Nå skal vi lytte til næringslivet, nå skal de medvirke til å finne gode kombinasjoner mellom deres virksomheter og det å skape et mer trivelig sentrum.

– Allerede neste år er det satt av 10 millioner kroner i kommunebudsjettet til å oppgradere sentrum, og da går det kjapt.

– De starter jo opp med den nye veien til våren, og i 2026 er den ferdig. Da har vi kommet godt i gang med å rydde og ruste opp Hovden sentrum. Vi starter også til våren og skal jobbe parallelt med Vegvesenet, sier Hans Blattmann.

 

Denne saken ble først publisert i magasinet Samferdsel & Infrastruktur, desember 2024.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur