Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » Signerte rammeavtale for fergefri E39
Signerte rammeavtale for fergefri E39 Foto: Rambøll

Signerte rammeavtale for fergefri E39

Med Rambølls hjelp skal tre av syv fjordkrysninger på E39 bli fergefrie. Tirsdag ble rammeavtalen med Statens vegvesen signert.

EMNE: Veg
PUBLISERT: 19.December.2019

Rammeavtalen omfatter krysningene over tre krevende strekninger på Nord-Vestlandet.

– Dette er et stort og krevende prosjekt, med svært høy prestisje. Samtidig krever det komplekse løsninger og ingeniørkompetanse i verdensklasse. Prosjektet omfatter tre strekninger der det i stor grad vil benyttes ny teknologi og nye løsninger, sier Terje Dengerud, direktør for Samferdsel & byutvikling i Rambøll.

Rammeavtalen omfatter mulighetsstudier, skisseprosjekt og forprosjekt for de tre nordligste fjordkrysningene på E39. Totalt er det syv krysninger i prosjektet fergefri E39, som strekker seg fra Kristiansand til Trondheim.

Høyeste score til Rambøll

Rambøll fikk den høyeste totalscoren på tilbudet sitt, basert på parameterne pris, referanseprosjekter og kompetanse.

– At vi rangeres høyest er selvsagt svært gledelig, og sier noe om hvilken kompetanse og erfaring vi har innen krevende fjordkryssninger i Rambøll, sier Dengerud.

Et sterkt team

Rambøll vil på prosjektet samarbeide med Sweco, Civil management, Semar, Wood, Kværner, NGI, Concrete Structures, L2 arkitekter og SINTEF.

– Dette er et sterkt lag, med eksperter som utfyller hverandre på en god måte. Nå ser vi frem til det videre samarbeidet med disse og med Statens Vegvesen, avslutter Dengerud.

Den totale verdien på rammeavtalen er på 150 millioner. Rambøll vil benytte eksperter både fra Norge og andre land i arbeidet med krysningene.

Mest Lest

Første demonstrasjon av førerløse brøytebiler

Anleggsbransjen blir stadig grønnere

Intercityprosjekt med sårbar natur i fokus

Loftesnesbrui – Det nye landemerket i Sogndal

Skal utvikle “selvkjørende” transportmodell for Ruter

Avgjort best å bygge bro over Oslofjorden

Oslo Havn vant pris for Norges beste uterom

Tunnelboring i godt driv

Fremtiden kommer ikke brått

Norsk datasenter Europas grønneste med kraftløsninger fra ABB

Kven blir den vakraste i Noreg?

Byutredninger for nullvekst

Fornybar energi kan sikre isfrie og trygge bruer på vinteren

Havvind uten subsidier er mulig

Fortsatt høy aktivitet for NRC Group

Forlik mellom Statens vegvesen og Bane NOR

Testet bruk av maskinsand til betong i fullskala

Ser masse kostnadskutt i lokal stein

Trondheimsområdet får byvekstavtale

2017: Bilistene betalte 10,2 milliarder kroner i bompenger

Ferjefri E39: Nytt legat opprettet for unge vindforskere som elsker livet!

Nye rekkverk gir bedre sikkerhet

Den grønneste data i verden

Tunnelnett skal løse trafikkproblemene

Jernbanedirektoratet har besvart SJs klage

Vil redusere kostbare skader ved grunnarbeider

Kalibreringsfri og tilt-kompenserende GNSS

SINTEF Industri med nytt FoU-initiativ for bergindustrien

Sparer milliarder uten kvalitetsforringelse

Flyvende start for CDE partner i Skandinavia

Demonstrerte ny rekordfart på bredbånd for samferdselsministeren

– Dårlige vannrør skaper vannkrise i sommer, ikke CO2 mangel

Statnetts planer for nettutviklingen klar

Mindre bruk av konsulenter – færre ansatte

Stor forbedring langs Seljordvannet

Øker sikkerheten på Bergensbanen

Kassene som gir grønn bygate

Nominert til internasjonal BIM-pris

Sporveien vurderer ny løsning for Majorstuen T-banestasjon

Åpning av Follobanen utsettes ett år

Rassikring: – Statsbudsjettet skuffer

Vil ha mer sprøyt i tunnelen

Vegvesenets mål: Regionreformen skal ikke føre til ulempe for trafikantene

Nye Veier går videre med entreprenør og rådgivere for byggingen av E6

Avtale om enklere kollektivreiser i Trøndelag

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Mye kan spares på advokathjelp i forkant

Skritt for skritt mot utslippsfri byggeplass

Fakta fra Finland

Bompengeløsning for hele Europa er klar til start

Viktig å kjenne utfordringene på forhånd

Nytt pukkverk for å møte dagens og fremtidens behov

Åpner tidligere enn planlagt

Enova støtter satsing på landstrøm

Geopolymerbetonger, hva er nå det?

Ny E16 kan avlaste Oslo-trafikken

Brobyggeren som er summen av mange

Hvordan kan planter bidra til å få vannet bort fra veibanen?

Utdaterte flomkart skaper trøbbel for norske kommuner

Sparer 2100 kWh i uka med radarstyrt gatelys

Vegdirektøren ønsker seg 1,5 millioner elbiler!

Tiden er inne for å søke Norsk Lyspris 2018

NCC i gang med undersjøisk rundkjøring på Færøyene

Vegvesenet innfører karakterbok for entreprenører: Godt arbeid skal telle i neste anbudskonkurranse

Fire entreprenørar har levert tilbod på bygging av Nordøyvegen

Ordføreren lyste opp Bergen?

Kollisjon mellom bil og dyr hver dag

Tre trebruer over den nye motorveien i Ringsaker

Sentral lokalisering av stasjoner styrker jernbanens konkurransekraft

Ble årets unge talent

Blir nye direktør for Samferdsel og byutvikling

Smarte og miljøvennlige transportløsninger

Modellerer fremtidens mobilitet

Arktisk jernbaneforbindelse: Styrker forbindelsen i Nord

Snart utlysning for Nygårdstangen-Bergen-Fløen

Nydyrkingsfond kan spare milliarder

Sveitsere elektrifiserer gruveindustrien

Får Norge verdens lengste flytebro på Ferjefri E39?

Ny stasjon på Ringeriksbanen kan gi ny by i Bærum

Follobanen med dobbelt gjennomslag i tunnelen

Hovedstaden blir mer gangvennlig

Ny bru reiser seg over Tanaelva

Landets største elbussprosjekt: storsatsing på utslippsfri

Nye Bergen lufthavn er 1 år 17. august

Konsesjon til vindkraft på Stokkfjellet i Selbu

Små og mellomstore byer ønsker også byvekstavtaler, men er de modne for det?

Utstillingen Spor i jord viser middelalderutgravingene

Signerte EU-erklæring om 5G-samarbeid

Samler sine betongvirksomheter i et felleseid selskap

No kan du avgjere kvar vi finn den vakraste vegen i landet

Strengere krav til hvordan vi bruker rene masser

Nytt forskningsprosjekt om nullutslippshavner

Avinor Oslo lufthavn kåret til årets flyplass

Ny administrerende direktør i Mesta AS

Årets sommerkontor går på skinner og vei

Skarvbergtunnelen utsettes mer

Norges tunneler er blant de sikreste

Planprogram ut på høring

Noe er feil – alt for få tjener penger

En sensor gjør mer enn du tror