Publisert: 28.01.2018 

Titania får Norges største hjullaster

Maskinene jobber hardt i gruvene til Titania, og de må tidvis skiftes ut. Da gruveselskapet skulle ha en ny hjullaster...

Maskinene jobber hardt i gruvene til Titania, og de må tidvis skiftes ut. Da gruveselskapet skulle ha en ny hjullaster falt valget på CAT 994K. Med lastekapasitet på 20 kbm og totalvekt på 240 tonn blir dette Norges største.

En så stor maskin er ikke hyllevare, den produseres på bestilling. Hjullasteren skal være i operativ drift fra januar 2019.

Store mål

I standardutførelsen løfter 994K 40,8 tonn per omgang, mens høyløftsversjonen løfter 38,1 tonn per omgang, rundt 20 prosent mer enn forgjengeren 994H. En ekstra drivstofftank rommer nok drivstoff for at lasteren kan jobbe i 24 timer uten tankning.

– Nye skuffer er optimert for 994Ks løftekinematikk, sier Stig Vikeså. Han er servicesjef region vest i Pon Equipmentet, et landsdekkende salgs- og serviceselskap for Caterpillar i Norge.

Effektivitetsforbedringer som elektronisk styrte og hydraulisk drevne kjølevifter holder driftskostnadene nede. Den nye hjullasteren har mindre trappevinkel for lettere inn- og utstigning.

Det er ikke om å gjøre å ha størst mulig maskiner.

Knut Petter Netland

Cat 3516E-motoren gir en nettoeffekt på 1297 kW, og arbeider via en girkasse med planetgir som er spesifikt konstruert for bruk i gruver. En integrert momentveksler med turbinkobling og et system for trekkraftkontroll gjør at føreren kan justere kraften ved hjulene med stor presisjon. Det minsker risikoen for hjulspinn uten å minske den hydrauliske kraften.

CAT 994K har en velprøvd motor, som også sitter i 994H som det går en del av i Sverige. Der er man godt fornøyd med maskinen, sier Vikeså.

Beskuelse i Arizona

De viktigste råstoffene for fremstilling av titan og titanforbindelser er mineralene ilmenitt (FeTiO3) og rutil (TiO2). Store ilmenittforekomster på Tellnes i Rogaland har gjort Norge til en av verdens største produsentene av titan.

– Vi har produsert ilmenitt i over 100 år, og hovedplanen for dagbruddet er å fortsette i mer enn 50 år til. Her på Tellnes er det reserver på over 150 millioner tonn, sier gruvesjef Knut Petter Netland i Titania AS.

Ilmenitt er et svart mineral med hardhet som et knivblad. Hovedanvendelsen er til fremstilling av titanhvitt. Titanoksid er ikke giftig eller helseskadelig og brukes i alt fra maling og papir til tannpasta og fiskeboller.

Til produksjonen trenger Titania store maskiner, og det er snart tid for å skifte ut hjullasteren.

Når den nye ankommer har vår gamle Komatsu WA 1200 gått 40 000 timer siden 2009. Hjullasteren fra Hesselberg har vært en meget bra, men da vil vår trofaste tjener være sliten. Det vil ikke lønne seg å oppgradere en gang til, og den blir parkert, sier Netland.

CAT 994K er ny modell, og det er ikke mange er ute på markedet ennå. Så da gruvefolkene ville se nærmere på maskinen ble det en tur til Arizona.

Vi besøkte Caterpillar sitt treningsanlegg utenfor Tuscon. Og vi likte det vi så, sier Netland.

Passer til maskinparken

994K er Caterpillars største hjullaster, og er dimensjonert for dumperne som går i gruven.

Truckflåten består av CAT 789, de skal kjøre fra bunn av gruven og mer enn 200 høydemetre opp til grovknuser eller gråbergstippene. Store trucker gir færre turer. Det gir høyre produktivitet og lavere kostnad per materialenhet som flyttes, sier Netland.

Titania får en god maskin som kan bidra til stor produksjon. Den matcher de store dumperne, det må stå i stil, sier Vikeså.

Det er ikke bare om å gjøre å ha størst mulig maskiner. Utvinning av malm blir mer og mer selektiv, på grunn av ulike kvaliteter. I dag laster vi malm på nivåer mellom + 5 og +170, og gråberg mellom +35 og + 320. Derfor er det viktig for Titania å ha en mobil lastemaskin som er tilpasset lange syklustider og vår truckpark. Vi har også «downsized» boremaskinene, og bruker nå mindre borediameter enn før, forteller Netland.

En hjullaster av slike dimensjoner er naturlig nok ikke hyllevare, den må produseres på bestilling. Maskinen kommer til Norge høsten 2018 i moduler og monteres på stedet.

Det er store kolli, men det er ikke noe problem så lenge vi har gode mobilkraner. Vi skal bruke rundt 450 timer på å skru den skikkelig sammen. Så skal den være klar for operativ tjeneste i januar 2019, forteller Vikeså.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur