Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Trafikksikkerhet må ikke tas for gitt Foto: NLF

Emner
Trafikksikring

Publisert
19.September.2019

Trafikksikkerhet må ikke tas for gitt

Gjennom årets fire første måneder har vi fått mange påminnere om hvorfor vi alle må ta egen og andres sikkerhet på alvor når vi ferdes ute på vegene. Fra januar til april har 31 mennesker omkommet i trafikken, hvorav 14 døde i april alene. Det er nesten et dødsfall annenhver dag. Vi må gå mange år tilbake for å finne like dystre apriltall.

Kronikk av: Geir A. Mo, Administrerende direktør Norges Lastebileier-Forbund.

Den 4. mai opplevde vi også et stort tap for sikkerhetsarbeidet, og for samferdsels-Norge forøvrig. Vegdirektør Terje Moe Gustavsen, nullvisjonens far, gikk bort i en alder av 64 år etter kort tids sykeleie. Som samferdselsminister fra 2000-2001 fremmet han forslaget om å forplikte regjeringen til en visjon om null hardt skadde og drepte i trafikken. Dette sluttet NLF og flere andre trafikksikkerhetsorganisasjoner seg til. Ved å gå systematisk og målrettet til verks har man siden lykkes i å redusere antallet drepte med to tredjedeler, og halvert antallet hardt skadde. Dette er en suksesshistorie som må fortsette.

For den positive utviklingen til tross: Vi må aldri glemme at én dødsulykke er en for mye. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn. Og når vi ser at det så langt i 2019 er omkommet 15 prosent flere mennesker i trafikken enn for fjoråret, er det viktig å huske skjebnene bak disse tallene.

NLF spiller en viktig rolle i trafikksikkerhetsarbeidet gjennom å organisere flere tusen transportbedrifter, som igjen har flere titalls tusen kjøretøy og ansatte ute på vegen hver eneste dag. Vår innsats i arbeidet for å oppnå nullvisjonen kommer til uttrykk på flere måter: Venner på veien, Kollegahjelpen, If aktiv sikkerhet, Kvalitet og miljø på veg, og sist men ikke minst – Fair Transport.

Vi må aldri glemme at én dødsulykke er en for mye.

Fair Transport er et forpliktende kvalitetsprogram for norske transportselskaper. Programmet har som mål å styrke trafikksikkerheten, senke utslipp av miljø- og klimagasser og bedre sjåførenes sosiale forhold. Gjennom en omfattende sertifisering gis transportbedriftene muligheten til å dokumentere at de har gode systemer for å sikre at transportene deres utføres på en ansvarlig måte både med tanke på trafikksikkerhet, miljø og de ansattes sosiale forhold.

Vi er nå i ferd med å sertifisere et høyt antall medlemsbedrifter. Ikke bare vil dette synliggjøre og belønne bedrifter som driver seriøst og som prioriterer trafikksikker kjøreadferd. Vi vil også gjøre det lettere for transportkjøpere å velge disse bedriftene fremfor useriøse aktører. Derfor lanserer vi i august et søkeverktøy på www.fairtransport.no hvor man enkelt kan finne transportører som leverer dokumentert kvalitet.

Med dette tror vi at antallet ulykker med tunge kjøretøy vil reduseres, og at ansvarlig transport vil bidra til at nullvisjonen snart blir en virkelighet.

Les Også

Det er ingen menneskerett å kjøre bil

– Vi må ta inn over oss at det ikke er en menneskerett å gjøre bil. Når vi ser på hvilke skader bilkjøring kan påføre både enkeltmennesker og samfunnet, er dette innlysende. Dessverre er det foreløpig alt for få som har innsett dette.

Les Også

Trafikksikkerhet på fremtidens vegnett

Fortsatt fokus på trafikkopplæring og å sette fartsnivå etter vegstandard er avgjørende i overgangen til smart kjøreteknologi. Fortsatt systematisk, strukturert og tverrfaglig samarbeid er også viktig.

På Forsiden Nå

Dansk-norsk samarbeide gir sikre broer

– Vi har hatt et langt og godt samarbeide med nordmenn når det gjelder å utvikle spennende og gode hengebroer. Sammen har vi skapt en kompetanse som er etterspurt over hele verden.

På Forsiden Nå

Ladetid gir dårligere fjordkryssing

– Trolig ble ikke dette med ladetid gitt høyt nok fokus da saken ble behandlet i 2016. Nå ser vi hvordan dette vil slå ut, og da er det å håpe at det blir åpnet for en ny realitetsbehandling i Hordaland Fylkesting. Vi må endre dette.

På Forsiden Nå

Vegvesenet: Vi skal svare på utfordringene

– Det er klart at vi er blitt utfordret ganske betydelig, men det skal vi svare godt på. Å gå fra å stå for rundt 80% av all veiutbygging i Norge til om lag halvparten, stiller store krav til omstilling. Men den utfordringen skal vi ta, det er det ingen tvil om.

På Forsiden Nå

Fra blindpassasjer til førersetet

Arne Fosen er konserndirektør for tog hos Vy med ansvar for Vys passasjertog i Norge og Sverige. I konsernledelsen sitter han sammen med sjefen for Vy buss (tidligere Nettbuss), godstransport (CargoNet) og Mobilitet & Reiseliv.

På Forsiden Nå

Ny standard blir en systemintegrator

– Vi er veldig godt fornøyd med vårt utvidede samarbeide med Statens Vegvesen.