Kontrakten omfatter drift- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger, europaveier og fylkesveier med gang- og sykkelveier samt tilhørende sideanlegg og installasjoner i kommunene Bykle, Kviteseid, Nissedal, Tokke, Ullensvang, Fyresdal, Nome, Drangedal og Vinje.
Ønsker stordriftsfordeler
Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veier. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for europa- og riksveiene, mens fylkeskommunene har hatt egne driftskontrakter for sine fylkesveier.
– Ved å samarbeide med Telemark fylkeskommune om denne driftskontrakten, vil vi oppnå stordriftsfordeler og utnytte ressursene bedre, sier Marianne Øhrn, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen.
Den nye kontrakten vil gjelde fra 1. september 2026 og vil ha en varighet på fem år.
– Tidligere har fylkeskommunen og Statens vegvesen samarbeidet om veinettet i Telemark, og vi ønsker å fortsette det gode samarbeidet til det beste for trafikantene i området, forteller Borgar Slørdal, seksjonsleder for Vegdrift i Telemark fylkeskommune.
Skal forhandle seg frem til de beste løsningene
Kontrakten er nå lyst ut på Doffin, og Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune inviterer til tilbudskonferanse 15. oktober. Fristen for å melde interesse for å delta i konkurransen er satt til 3. november.
– De siste årene har vi i Statens vegvesen brukt anbudskonkurranse med forhandlinger for driftskontraktene våre. Det vil vi gjøre for driftskontrakten Telemark vest også. I tillegg til pris, konkurrerer entreprenørene om å finne best mulig løsninger innenfor klima, miljø og driftsopplegg. Laveste pris alene er ikke avgjørende, forklarer avdelingsdirektøren.
Øhrn håper den nye felleskontrakten med fylkeskommunen vil bli godt mottatt i bransjen.
– Vi tror og håper mange entreprenører finner denne driftskontrakten interessant. Vi har fått noen signaler på at flere ser fordelen med å se riks- og fylkesveier i én kontrakt. Basert på erfaringer fra dette området, tenker vi at en slik kontrakt vil passe godt her, sier Marianne Øhrn i Statens vegvesen.
Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune forventer å ha klart hvilken entreprenør som får driftsansvaret for veinettet i Telemark vest i slutten av mars 2026.