Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » Vegvesenet og Skanska informerte klimaministeren om bærekraftig vegbygging
Vegvesenet og Skanska informerte klimaministeren om bærekraftig vegbygging Foto: Skanska

Vegvesenet og Skanska informerte klimaministeren om bærekraftig vegbygging

Skanska og Statens vegvesen ga en interessert klimaminister Ola Elvestuen en innføring i bærekraftig vegbygging denne uken.

EMNE: Bærekraft
PUBLISERT: 08.January.2020

Som det første veiprosjektet i Norge ble E16 Bagn-Bjørgo CEEQUAL-sertifisert i slutten av oktober. Tirsdag 7.januar møtte Vegvesenet og Skanska klima- og miljøministeren på statsrådens kontor for utdeling av CEEQUAL-sertifikatet og for en diskusjon om videre klimasatsing for anleggssektoren i Norge.

CEEQUAL er en internasjonalt anerkjent klassifiseringsstandard for bærekraft i anleggsbransjen. CEEQUAL handler blant annet om å få ned klimagassutslipp ved å spare på ressurser og energi.

Fortsatt lang klimaveg

– Vi i Skanska ønsker å ta ansvar. Men dersom vi skal kunne klare å svare opp kravene i Parisavtalen, må det skje store ting i anleggssektoren. På bygg-siden har vi kommet et godt stykke på vei, og det er heldigvis sånn at anleggssektoren nå har begynt å våkne. Som entreprenør merker vi det på ambisiøse byggherrer som Statens Vegvesen som stiller større og større krav til klima i prosjektene, og det er vi glade for, sa konsernsjef i Skanska, Ståle Rød i møtet med klimaministeren.

Han mener bransjen fortsatt har en lang vei å gå.

– Vi har stor tro på at blant annet sertifiseringer slik som CEEQUAL er et godt eksempel på et verktøy som kan bidra for å komme oss dit, sa Rød

God ytre miljø plan

Skanska tok initiativ til å jobbe mot en CEEQUAL godkjenning av E16 Bagn-Bjørgo tidlig i anleggsfasen i 2017. Prosjektet egnet seg godt siden det hadde en svært god plan for ytre miljø. Sammen jobbet byggherren og entreprenøren for å tilfredsstille de omfattende bærekraftkravene.

Direktør i Statens vegvesen Utbyggingsområde sørøst, Ingunn Foss var raus med rosen til Skanska.

– Statens vegvesen har som et hovedmålene i NTP å bidra til å redusere klimautslippene med 40 prosent på anlegg og 50 prosent på drift før 2030. Skanska dytter oss i riktig retning. I vegprosjekter handler det blant annet om å finne løsninger slik vi flytter minst mulig masse i et riktig linjevalg, sa Foss.

Skanska har i tillegg til E16 Bagn-Bjørg tre andre prosjekter pågående som skal CEEQUAL-sertifiseres. Det er Nordøyvegen i Møre og Romsdal, RV 3/RV25 Løten-Elverum og E16 Åsbygda-Olum – alle er prosjekter Skanska bygger på vegne av Statens Vegvesen.

– Vi har et veldig godt og fruktbart samarbeid med Statens Vegvesen og sammen utvikler vi oss i en bærekraftig retning. Vi ser at potensiale for å redusere klimaavtrykket i bransjen er stort, sier Rød.

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Mest Lest

Ny sjef i Nye Veier

I dag: har produsert Mapress pressfitting nummer en milliard

Vegingeniørene tar i bruk banebrytende verktøy

Økt satsning og større forutsigbarhet

Erna Solberg til arrangement om smarte byer

Trafikksikkerhet ved arbeid i tunneler

Sprikende om konsekvenser av bilfri by

Bedre løsninger med blågrønn infrastruktur

Brudd på kravene til sikring av arbeidsområder

Banebrytende bruarbeid

Blir det en tredje rullebane ved Oslo lufthavn?

Morgendagens tunneler

Trafikksikkerhet på fremtidens vegnett

Tunnelprosjekter har skapt nasjonal klynge

Store fordeler ved vinterstøp: – Helt genialt

Ordføreren lyste opp Bergen?

Nye Veier varsler anbudskonkurranse for E6 Ulsberg – Vindåsliene

Vil ha utslippsfrie anleggsmaskiner

Skal EU styre norsk jernbane for alltid?

Offentlig sektor prøver – men lykkes ikke

Senter for solenergi på Herøya

Ser større behov for skredsikring

Skal bygge Hitra 2 vindpark

Er det plass på toget?

Mer fleksibel lysregulering kan gi kortere køer

Sporveien åpner for egen strøm ved verkstedene

Tiden er inne for å søke Norsk Lyspris 2018

Måler vannbransjens kvalitet og bærekraft

Løsmassetunnel og nye stasjonsbygg

Raskere og bedre utbygging med veiutviklingskontrakter

Vinner stor jernbanekontrakt i Sverige

Øyvind Mork gjenvalgt som styreleder i RIF

NCC Industry overtarmobilknusing fra Carl C. Fon

Noe er feil – alt for få tjener penger

Smarte og miljøvennlige transportløsninger

Støv ved bergboring – en helseutfordring?

Innstilt til kontrakt av Avinor på Oslo lufthavn Gardermoen

Bane NOR velger Siemens til å digitalisere norsk jernbane

Intelligent kamerasystem og strømløsninger gir tryggere tunneler

Historisk avtale mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR signert

Oljelekkasje fra Sporveiens anlegg

Norsk Dronesenter etablert

Jernbaneoppgjør på Jernbaneforum 8.mars

Hålogalandsbrua er åpnet – se de spektakulære bildene

Fire av ti ledere i Statens vegvesen er kvinner

Vant to av seks stasjoner på Fornebubanen

Hva skjer med flytebruer og hengebruer når det er kraftig vind?

Har forsket på hvordan brudekker reagerer på vind

Flyvende start for CDE partner i Skandinavia

Sparer penger med grønne miljøtiltak

Tett nok

Vellykket fagdag med fyllingsdammer som tema

Tar i bruk hele «verktøykassa» på Sørumsand stasjon

Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

Klima og bærekraft i samferdselsprosjekter

Krevende anleggsprosjekt på E134 Damåsen – Saggrenda

Nei, 1650 ansatte i Vegvesenet mister ikke jobbene sine

Vegvesenets mål: Regionreformen skal ikke føre til ulempe for trafikantene

Til topps i nasjonal kartpris

Storkontrakt til Utleiesenteret

buildingSMART satser på infrastruktur

Mer enn 50 forskere skal bidra til fergefri E39

Ny teknologi vil bedre sikkerheten på veien

Norges første elektriske flyturer

Planprogram ut på høring

COWI kjøper rådgivningsselskapet AnkoNova

Fortsatt høy aktivitet for NRC Group

Stor forbedring langs Seljordvannet

Bygger nytt kraftverk for Statkraft

Signerte storkontrakt med Skanska Norge

Muligheter for god urban infrastruktur

Det største vegprosjektet i Troms fylkeskommunes historie

Vegvesenets OPS-prosjekter trekker internasjonal interesse

Gjør snømengdene om til rent sjøvann

Norsk storeslem i internasjonal ingeniørkonkurranse

Nye lokaltog skal betre togtilbodet på Østfoldbanen

Sparer millioner på god flåteflyt

Vegvesenet setter preg på Arendalsuka

Bidrar til raskere og tryggere E39 mellom Bergen og Stavanger

Vinner 7 av 8 rammeavtaler for Bane NOR

Assemblin fikk rørkontrakten for jernbanehotellet i Drammen

Norconsultprosjekt tildelt årets Varmepumpepris

Signert rammeavtale med Kristiansand Havn KF

Samferdselsminister Jon Georg Dale har fått sin habilitet vurdert

En grønnere grevling i tunnelen

Avtale sikrer plastavfall til bærekraftig drivstoffproduksjon

Osram gjør Oslo til en smart by

Ti land tester vegoppmerking i Norge

Oslo skal ta i mot Urban Future Global Conference

Innspill til jernbanens handlingsprogram: Smartere utbygging og kunden først

Forbereder ny Skarvbergtunnel til 2021

Ønsker nye klimavennlige metoder for å hindre kvikkleireskred

– Ikke mulig å nå CO₂-mål uten karbonfangst

Vil endre måten du jobber på

Dobbeldekkertog kan være på plass ved årsskiftet 2019/2020

Blant de første i landet med ISO 45001

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Miljørydder byfjord med kortreiste steinmasser

Oslo er kåret til miljøhovedstad

Bygger Museumsutstikkeren i forlengelse av Munchmuseets kaianlegg