Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
Veidekke fortsetter sitt miljøfokus

Emner
Asfalt


Tekst
Jørn Wad

Publisert
26.March.2019

Veidekke fortsetter sitt miljøfokus

– Veidekke hadde et felles prosjekt med Shell Bitumen som startet på slutten av 1990-tallet , der fokus var å redusere miljøpåvirkningen fra produksjon av asfalt. I dette arbeidet ble WAM-Foam utviklet, hvor man oppnådd en betydelig reduksjon i utslippet. Slik sett var Veidekke tidlig ute – og vi fortsetter vårt miljøfokus.

Det er Bjørn Ove Lerfald, leder for kompetansesenteret til Veidekke Industrier AS som sier dette til Samferdsel og Infrastruktur. Han forteller at prosjektet faktisk reduserte utslippene både når det gjelder utslippet i selve verket og seinere, når asfalten skal produseres/legges ut.

Lavere temperatur

– Hvordan fikk dere til det, og hva er hemmeligheten?

– Dette var et samarbeidsprosjekt med Shell Bitumen som sagt, og prosjektet hadde en klar målsetting: Utslippet skulle ned. Nå er det jo slik at produksjon av asfalt tradisjonelt har skjedd ved ganske høye temperaturer, og det har medført et visst utslipp. Konklusjonen på prosjektet ble at man la opp til en langt lavere produksjonstemperatur både på verk og i selve utleggingen av asfaltdekkene, noe som reduserte CO2-utslippet i asfaltverkene betydelig samtidig som arbeidsmiljøet for arbeiderne ble forbedret. Det er en produksjonsform som stadig øker i omfang, og som vi er veldig fornøyde med, nettopp fordi vi vet at vi sparer miljøet for store belastninger, slår han fast. Det kan også nevnes at bransjen gjorde et stort og viktig arbeid i prosjektet «LTA (Lav Temperatur Asfalt) 2011» som i hovedsak konkluderte med at LTA har lik kvalitet som varmblandet asfalt.

– Hva slags asfalt er det best å bruke?

– Tja, det er et spørsmål som har veldig mange svar, alt etter hvilke belastning veienutsettes for. Dersom vi for eksempel snakker om en veistrekning med liten trafikk, og relativt dårlig bæreevne – og derfor ganske stor bevegelse i grunnen, må vi ta høyde for det: Da må vi legge på et dekke som er fleksibelt, og som kan «følge» bevegelsene i grunnen best mulig.

Tungtrafikk

– Hva skjer da dersom vi snakker om en vei med mye tungtrafikk?

– Da er vi nødt til å velge en asfalt med de egenskapene som skal til for å tåle akkurat det: Det må velges et veidekke med gode deformasjonsegenskaper, og som holder seg godt under den type påvirkning tungtrafikken representerer. Dersom det er en vei med høy andel av personbiltrafikk med piggdekk er det viktig at den asfalten vi legger på, har gode nok slitasje-egenskaper.

– Alt dette henger også sammen med miljøpåvirkningen asfalten har?

– Ja, det er klart at det er svært viktig å gjøre de riktige vurderingeneved valg av dekketype. Jeg vil imidlertid presisere at de fleste dekketyper kan produseres som LTA.

Miljøvennlig

– Du var inne på at Veidekke hele tiden tenker miljøvennlig og «grønt». Det er ikke nødvendigvis det første man forbinder med asfaltproduksjon?

– Veidekke har i mange år hatt et sterkt fokus på grønne løsninger og er på jakt etter å søke bærekraftige måter å produsere på. Vårt samarbeide med Shell Bitumen var bra, men det er bare enda ett bevis på at vi ønsker å velge miljøvennlige løsninger dersom det lar seg gjøre. Det både har vært og kommer til å være viktig for oss, slår han fast.

Les Også

Asfalt er blitt stadig grønnere

– Asfalt kommer som kjent i mange forskjellige kvaliteter, alt etter hvilket bruksområde vi snakker om. Men felles for alle fram til nå, har vært at den har vært produsert under høy temperatur. Det er ikke lenger nødvendig, og vi har fått fram store miljøgevinster ved å senke temperaturen.

Les Også

NCC asfalterer for Trondheim og Klæbu

NCC Industry har signert en ettårig asfaltkontrakt med kommuneneTrondheim og Klæbu.

På Forsiden Nå

Vil halvere byggetiden

Få ting flyr så fritt som timene i norske byggeprosjekter, ifølge Agnar Johansen hos Sintef. Seniorforskeren mener byggetiden jevnt over kan halveres.

På Forsiden Nå

Nytt konsept for utbedring av vei

– Dette er et helt nytt konsept for å utbedre veier. For det første tar vi for oss en lengre distanse enn vanlig, og for det andre involverer vi entreprenøren på et tidligere tidspunkt enn før. Begge deler mener vi vil slå positivt ut for prosjektet.

På Forsiden Nå

Anleggs-IT bør være langsiktig planlegging

– Det er nok mange kolleger som opplever det samme som oss: IT-anleggene er noe som bare skal fungere, og det legges ofte for lite planer i prosjektene før de legges ut på anbud. Om man da for eksempel trenger helikopter for å frakte ut anleggsutstyret, sier det seg selv at IT-kabler vil være en utfordring.

På Forsiden Nå

Blir verdens største fjernstyrte tårnsenter: Vil fjernstyre 15 kontrolltårn i Norge fra Bodø

Når Avinors nye fjernstyrte tårnsenter til 110 millioner kroner står klart i 2020, får det status som verdens største. Tårnsenteret vil kunne gi mulighet for utvidede åpningstider ved små lufthavner, og bedre tilgjengelighet til mindre samfunn.

På Forsiden Nå

El-ferger bedre enn bro og tunnel?

– Det er grunn til å reise spørsmålet om hvorvidt elferger kan være et bedre alternativ enn kostbare broer og tunneler i tiden som kommer. Se bare på den såkalte «fergefri» kystvegen fra Stavanger til Trondheim. Det kan kanskje finnes bedre alternativer.