Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
5890 meter ny E6 i Stange

Emner
Vegbygging

Publisert
04.December.2018

5890 meter ny E6 i Stange

Fra og med tirsdag morgen kan E6-trafikantene glede seg over 5890 meter med ny E6 fra Kolomoen til Jønsberg i Stange. Samtidig blir det slutt på samtrafikken mellom fylkesvei 24 og E6 gjennom Uthuskrysset, ved at E6-trafikken ledes under nye Uthus bru.

Med nesten seks kilometer ny tofelts E6 reduseres ulempene for alle trafikanter. Det blir nå 70 km/t på store deler av strekningen.

Det blir merkbart bedre for alle trafikanter nå som E6-trafikken får gå i jevn fart uten omkjøringer hele veien fra Kolomoen til Jønsberg. Det er også svært positivt at vi får slutt på samtrafikken mellom E6 og fylkesvei 24 gjennom Uthuskrysset, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Endringen gjelder også gående- og syklende.

Gående- og syklende får det bedre ved at de nå skal benytte det som blir den endelige traseen for gang- og sykkeltrafikk gjennom Uthuskrysset, sier Moshagen.

I tillegg blir Dalsvegen stengt ved Uthus.

–Dalsvegen ved Uthus blir stengt i perioden frem til jul på grunn av arbeidene med av- og påkjøringsrampene på østsiden av krysset. Omkjøring for Dalsvegen blir skiltet, sier Moshagen.

Utbyggingen av ny firefelts E6 gjennom Hedmark er i rute og nye Veier kan melde at de nå er ferdige med 36 prosentav den nye firefeltsveien gjennom Hedmark.

Det har vært en flott høst for veibygging og vi åpner totalt nesten 10 kilometer med ny tofelts E6 før jul, sier Moshagen.

Strekningen Kolomoen – Kåterud (12 km) åpner høsten 2019. Hele strekningen fra Kolomoen til Moelv skal stå ferdig i 2020.

Les Også

Sammen om videre E18-utbygging

Denne uka vedtok Tvedestrand kommune, som den siste av åtte berørte kommuner, kommunedelplanen for nye E18 fra Dørdal i Telemark til Grimstad i Aust-Agder. Arbeidet med ny E18 er et viktig skritt videre.

Les Også

Byggetiden kan halveres om man vil

– Det er ikke vanskelig engang! Alt man trenger å gjøre, er å få til en mindre beslutningsvegring i utredningsfasen. Litt bedre planlegging, og også noe bedre organisering av anleggene, så vil byggetiden lett kunne halveres. Men det er ikke selvsagt at dette vil kunne skje.

På Forsiden Nå

Muligheter for god urban infrastruktur

Statistikken for uttak av masse viste en nedgang i 2018, men Norsk forening for fjellsprengningsteknikk er optimister. Store prosjekter er på gang. Tunneler gir bedret trafikal sikkerhet og anledning for god urban infrastruktur.

På Forsiden Nå

Bygger Norgeshistoriens største veiprosjekt

Veistrekket blir 17 mil når den er ferdig i 2029, og korter ned reiseveien mellom Kristiansand og Ålgård med 40 kilometer. Men veien frem mot mål er en topografisk utfordring, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

På Forsiden Nå

Hyperloop: Kan bli billigere enn jernbane

Hyperloop er et konsept der folk og gods kan transporterer i hastigheter opp mot 1.200 kilometer i timen. Anlegget kan bli billigere enn jernbane, tror ekspert.

På Forsiden Nå

En velsignelse på 9,4 kilometer

Før jul åpner den nye tunnelen mellom Hjartdal og Seljord. Folk i området venter spent, sammen med pendlere, yrkessjåfører og hytteiere, melder Statens vegvesen.

På Forsiden Nå

Det er viktig at vi ser fremover!

– Det kan være lett å bli pessimist på grunn av mange negative rapporter om utviklingen innen miljøsektoren. Vi i Zero mener imidlertid at det er viktig å være mer opptatt av fremtidens muligheter enn å grave oss ned i begrensingene rundt oss.