Select Language
  • English
  • French
  • German
  • Italian
  • Spanish
Hjem » Åpner E6 gjennom Skarpsnotunnelen
Åpner E6 gjennom Skarpsnotunnelen Skarpsnotunnelen ved Moelv åpner for tofeltstrafikk natt til onsdag 18. desember. Foto: Nye Veier

Åpner E6 gjennom Skarpsnotunnelen

Det blir nå tofeltstrafikk gjennom det nye tunnelløpet i Skarpsnoberget like sør for Moelv. Det betyr at E6-trafikantene pr. nå har tatt i bruk nesten tre mil med nylagt asfalt på strekningen Kåterud – Moelv, i tillegg til 12 kilometer med ferdig firefeltsvei fra Kolomoen til Kåterud.

EMNE: Vegbygging
PUBLISERT: 19.December.2019

– E6-trafikantene har fått tatt i bruk mye nybygd vei de siste ukene. Når vi nå også får åpnet E6 gjennom Skarpsnotunnelen kommer trafikantene til å merke at reisetiden reduseres. Med nyåpnet firefeltsvei sør for Hamar og nesten tre mil med nybygd tofeltsvei mellom Hamar og Moelv nærmer reisetiden seg nå det den var før vi startet på den store utbyggingen av E6 gjennom Hedmark, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Det er det nybygde og fremtidige nordgående tunnelløpet som nå blir tatt i bruk.

– Tunnelen er ikke komplett ferdig mht. elektro/lys, men vi er sikre på at trafikantene vil sette stor pris på å kjøre gjennom det nye tunnelløpet og at dette vil fungere godt de neste månedene. Etter jul starter totalentreprenøren Veidekke med å ferdigstille det sørgående tunnelløpet, sier Moshagen.

Nye Veier melder om god fremdrift i prosjektet, der de bygger 43 kilometer med firefelts motorvei for 110 km/t på 41 måneder fra kontraktsigneringstidspunktet med entreprenørene.

– Vi er totalt sett ferdige med ca. 84 prosent av veibyggingen, og allerede før sommerferien 2020 åpner vi nye 19 kilometer med sikker firefeltsvei fra Kåterud ved Hamar til Brumunddal, sier Moshagen.

Totalentreprenørene med alle sine anleggsarbeidere tar nå juleferie.

– Anleggsarbeiderne tar nå etterhvert en velfortjent juleferie og det blir lite eller ingen aktivitet i anlegget gjennom romjula, sier Moshagen.

Utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei fra Kolomoen til Moelv ferdigstilles i desember 2020. Samtidig er Nye Veier godt i gang med konkurransene for utbyggingen av nye 43 kilometer med ny firefelts E6 fra Moelv til Øyer. På denne strekningen planlegger Nye Veier med åpning i 2025.

Mest Lest

Vegvesenet har kuttet betaling for konsulenttjenester med 215 millioner kroner

Hva skjer med flytebruer og hengebruer når det er kraftig vind?

Fire entreprenørar har levert tilbod på bygging av Nordøyvegen

Satser 450 millioner kroner på å utvikle smarte veger

To norske talenter utvalgt til Young Professional

Ordføreren lyste opp Bergen?

Knust skifer kan bli vei og strøsand

Trafikksikkerhetsforeningen er godt i gang med sin sommerturné 2019

Elisabeth Enger avtroppende jernbanedirektør

Avtale om enklere kollektivreiser i Trøndelag

Varsler tilbakehold av 3,4 millioner kroner

Signerte rammeavtale for fergefri E39

Signerte EU-erklæring om 5G-samarbeid

Nye Veier prøver ut total samhandling

Statens Vegvesen vil stille krav til prosjektspesifikke EPDer

Forslag til statlig reguleringsplan for Ringeriksbanen og E16 sendt ut på høring

For mye og for lite vann

Latvian State Roads søker ekspertise i Norge

Støyutsatt nabo fikk æren av å skyte gjennomslagssalven

Nytt ekspertutvalg skal finne veien til smart samferdselsteknologi og styre unna feilinvesteringer

Separasjon i årets VA-Bacheloroppgave

Kjapp legging av belegningsstein

Stor interesse for å drifte togene i sør

Prosjektet og integrert samhandling er viktigst

Styrker byggherremiljøet i Sporveien

Nær 52.000 tonn asfalt på ny E134 i 2018

Ny administrerende direktør i Asplan Viak

Åpning av den nye jernbanen: Gir 12 minutters reisetid mellom Larvik og Porsgrunn

Norges største vegtunnelprosjekt: NCC signerte første kontrakt

Bygger tunnelportal på skinner

Planarbeidet for ny E18 Dørdal-Grimstad i godt driv

Flere avganger og bedre mobildekning på Østfoldbanen

Tester ny teknologi som kan bli nyttige løsninger for fremtidens vegsystem

Første demonstrasjon av førerløse brøytebiler

Forlenger bruas levetid: Norges største katodiske prosjekt

Forsker på ITS-løsninger for autonome ferger og skipsfrakt «on-demand»

Selvbygget maskin skaper nye verdier

E105 blir «Blålysveg»

Vil løse byenes utfordringer på Arendalsuka

Miljøfartsgrenser kommer og går

Interkommunalt plansamarbeid for ny firefelts vei

Trailerpakker setter Baneservice i førersetet

Østfoldbanen: Bedre togtilbud sør for Ski

Utvikler åpenBIM i samarbeid med leverandørene

Vil finne nye løsninger for fornybar energi

Nye Tana bru reiser seg

210 millioner til framtidens energisystem

Framtidstro og utfordringer i anleggsbransjen

Jernbaneoppgjør på Jernbaneforum 8.mars

Gjennombrudd – RailCOMPLETE skriver norsk jernbanehistorie

Vi som er med på å bygge landet

Leverer avansert togteknologi for nær én milliard kroner

– Vi trenger en «vanntjenestelov»

Hålogalandsbrua er åpnet – se de spektakulære bildene

Blir nye direktør for Samferdsel og byutvikling

Nye aktører på vei inn i bompengesektoren

Energilagring med naturlige «batterier»

buildingSMART satser på infrastruktur

Fremtidens veger

Titania får Norges største hjullaster

– Intet skal være tøffere enn toget

Oslo er kåret til miljøhovedstad

Skanska bygger Tolga kraftverk for 582 millioner kroner

Komplekse flyplassprosjekter utfordrer VA-faget

Satsinga på samferdsel held fram

Mye kan spares på advokathjelp i forkant

Nye Mjøsbrua blir så grønn som mulig

Innstramming på bruk av bompenger

NASTA og SINTEF skal utvikle utslippsfrie gravemaskiner

Bergensbanen: Planar for 2018

Bossnettet i Bergen hevder seg i verdenstoppen

Mulighet for store kostnadskutt i norsk veibygging

Skal kutte kost på lange bruer

Rejlers Norge selger Rejlers Telecom til OneCo

Vil koble lokal avløpsrensing og matproduksjon i byen

Nytt konsept for utbedring av vei

Forbauset over hvor godt det fungerer

Vant pris for årets beste vitenskapelige artikkel

Blir Norges første kvinnelige vegdirektør

Norges nest lengste hengebru åpner søndag

Bruken av salt på norske veier går ned

Får gratis hjelp til å lage bedre byrom

Undersøkelse av sikkerheten i tre tunneler

Hoppeplikten

Anbefaler trinnvis utbygging av Alnabruterminalen

– Hold avstand til Glomma nedenfor Hanestad

Strengere krav til entreprenører på veiprosjekter

Autonomt nullutslipps containerskip sjøsettes neste år

Verdens første CO2-frie magnesiumproduksjon

Kåret til beste flyplasser i Europa

Et selskap flere og flere begynner å merke seg

Samferdselsministeren i Brussel: Skal diskutere foreslåtte regelendringer for godstransport på vei

Tysk samferdselsgigant på plass i Norge

Anskaffelsen av nye trikker til Oslo fortsetter med full styrke

Gikk helt til topps i sin klasse

Er det mulig å realisere ideen om hyperloop i Norge?

Vinner sin første vedlikeholdskontrakt for jernbane

Elektrisk energi er fremtiden for transport på E39

Masterpris for gangbare forslag som gir mindre bilkjøring

Gjorde mer enn opprinnelig planlagt for jernbanen i Oslo