– Statens vegvesen er meget godt fornøyde med gjennomføringen og resultatene av denne øvelsen, sier øvingskoordinator Endre Quie Stephensen i Statens vegvesen. Jeg setter stor pris at så mange fra lokalsamfunnet i Nord-Fron har stilt opp og gjennomført en fantastisk god jobb for å gjøre denne øvelsen så realistisk og god som mulig, tilføyer han.
– Vegtrafikksentralen er også meget godt fornøyde med gjennomføring og samarbeidet med lokale krefter. Jeg personlig vil spesielt framheve det lokale engasjementet og innsatsen til alle deltakerne på øvelsen i Teigkamptunnelen, sier seniorrådgiver Kai Gundersen på Vegtrafikksentralen.
Kort om øvelsen
I tunnelen ble det brukt effekter som bilvrak, røyk og realistisk sminkede markører. Det var full utrykning fra alle nødetater, samt samhandling og fjernkoordinering med Statens vegvesens Vegtrafikksentral i Oslo (VTS).
To realistiske scenarier som nødetatene fikk øve på
To personbiler har kollidert og kjørt i tunnelveggen, ingen brann, 8 personer skadet. Uvisst omfang. Ambulanse i transport kommer først til skadestedet. Varsling og utrykning av nødetater. Vegtrafikksentraler (VTS)stenger tunnelen umiddelbart og varsler med fareskilt og trafikkmeldinger i media. Innsatsstyrker kommer. Avklaring på skadestedet. Styring av ventilasjon og lys. Avklaring av på skadested. Kontroll på skadde og kontroll på skadested.
Melding om ulykke i tunnel fra VTS. Det er observert en lastebil, røyk, samt personbiler. Nødetater varsles.. Det brenner i lastebilen. Brann, Politi og ambulanser ankommer tunnel. Innsats mot brann i lastebil iverksettes. Behandling av evakuerte personer, tunnelen er kraftig røyklagt, brannen slukkes. Tunnelviftene kjøres på høy frekvens, luft og sikt bedres.