Publisert: 14.11.2018 

Slik håndteres en tunnelbrann – minutt for minutt

Om morgenen 5. mai 2017 kjørte et latviskregistrert vogntog inn i Oslofjordtunnelen. Nær lavbrekket merker sjåføren at noe er galt....

Om morgenen 5. mai 2017 kjørte et latviskregistrert vogntog inn i Oslofjordtunnelen. Nær lavbrekket merker sjåføren at noe er galt. Han hører et smell. En rødglødende del har løsnet fra motoren og faller ned i veibanen. Kjøretøyet står kort etter i full fyr.

Brann i tunnel er intenst. Trafikkoperatørene samarbeidet veldig godt og gjorde riktige vurderinger denne dagen. Deres innsats står til bestått! Det sier faggruppeleder Christian Prydz ved Vegtrafikksentralen (VTS) øst i Statens vegvesen.

Menneskene viktige

– Vi har gått gjennom denne brannen mange ganger! Seinest i oktober hadde vi en fagdag sammen med Brann øst, sier Prydz.

Havarikommisjonen har stort fokus på systemer. I en operativ situasjon er menneskene viktige. Det er svært viktig at VTS og nødetatene kjenner hverandre godt, sier Prydz.

Hendelsen bekreftet også at det er nødvendig å ha fire på vakt. Tidligere var det tre.

Dette skjedde – minutt for minutt

Kl. 1750: Vogntoget som kommer fra Hurum-siden stanser om lag 2250 meter fra tunnelutgangen på Drøbaksiden i den 7305 meter lange Oslofjordtunnelen.

Kl. 1750: Alarmen går i samme minutt på Vegtrafikksentralen (VTS) via hendelsesdeteksjonssystemet (AID).

Kl. 1751. Follo brannvesen (FBV) varsles av forbikjørende bilist som ringer 110.

Kl 17.51. Forhåndsdefinert signalplanen «Brannstengt» iverksettes og VTS stenger Oslofjordtunnelen ca. ett minutt etter alarmen. Omkringliggende tunneler stenges også.

Kl. 17.54. VTS varsler nødetatene. VTS og Alarmsentralen Brann Øst holdt åpen linje gjennom hele hendelsen.

Kl. 1803. Innsatspersonellet er inne i tunnelen.

Kl. 1804. VTS får varsel (døralarm og AID) på tilfluktsrom P som er 210 meter fra det brennende vogntoget. På video ser man to personer i rommet. Dette er sjåfører fra to vogntog som kjørte inn i tunnelen på tross av rødt lys og skilt «stengt tunnel». De to vogntogene stanset bak det brennende vogntoget og sto lenge i fare for å ta fyr.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur